Kapusta – skarbnica zdrowia

Kapusta – skarbnica zdrowia

Redakcja

2016-12-25

brak komentarzy

Kapusta chroniła żeglarzy bezpośrednio przed szkorbutem. W Egipcie wystawiono jej choćby świątynię. W medycynie ludowej kapusta wiedzie prym wśród jarzyn medycznych. Współczesna nauka udowadnia jej cenne cechy zdrowotne. Kapusta okazuje się ważną kopalnią wit. C, uatrakcyjnia układ odpornościowy, a w dodatku posiada niewiele kcal (40 kcal w 100 g).

Kapusta przyspiesza metabolizm

Utarło się przeświadczenie, że kapusty nie powinni spożywać ludzie cierpiący na dysfunkcje pracy organizmu czy jelit, bo okazuje się ciężkostrawna a także prowokuje niestrawności. Owszem, kapusta okazuje się ciężkostrawna, gdy dodamy do niej mięso a także tłuszcze zwierzęce, ale jeżeli umiejętnie ją przyrządzimy (przykładowo z ułatwiającym metabolizm kminkiem, majerankiem czy koperkiem), będzie miała zbawienne znaczenie na nasz układ pokarmowy. Analogicznie funkcjonuje kapusta kiszona, zawdzięczająca swój smak fermentacji, w którego biorą udział żywe kultury drobnoustrojów. Polepszają one metabolizm a także dostarczają witamin z zespołu B. Kapusty kiszonej nie trzeba płukać, bo to niszczy cenny kwas mlekowy a także enzymy, dzięki którym szybciej trawimy tłuszcze.

Kapusta - znaczenie odżywcze

Kapusta umacnia układ odpornościowy żołądka. Za pomocą niej  lepiej radzimy sobie z infekcjami, kaszlem czy grypą. Zielone odmiany kapusty znajdują się bardzo bogate w wit. C a także K, posiadają także dużo wit. E a także potasu, a z wyjątkiem tego beta-karoten, włókno pokarmowe, kwas foliowy a także wit. B1 i elementy mineralne: siarkę, krzem, magnez, wapń, miedź, jod. Obecność chlorofilu, żelaza, miedzi a także magnezu powoduje, że kapusta okazuje się znakomitym środkiem przeciw niedokrwistości, a znajdująca się w niej siarka funkcjonuje  aseptycznie na drogi oddechowe.

Lecznicze cechy posiada nieważne od tego, w jakiej formie ją zjadamy. Najlepsza okazuje się mimo wszystko kapusta surowa, ponieważ w trakcie gotowania gubi dużo istotnych substancji (przykładowo wit. C). Najwięcej substancji wzmacniających posiadają jej zewnętrzne liście. Kapusta spożywana na surowo wyściela błonę śluzową układu trawiennego kleistymi substancjami a także powoduje ulgę w chorobie wrzodowej, zgadze, nieżytach, wrzodziejącym zapaleniu jelit. Systematyczne spożywanie kapusty niweluje zaparcia. Jest polecana diabetykom, bo obniża zakres węglowodanów w krwioobiegu. Świeży sok z kapusty niweluje kłopoty skórne, między innymi odmrożenia, poparzenia, trądzik, liszaje, egzemy. Eksperci od medycyny witalnej sądzą, że by całkowicie odczuć dobroczynne właściwości kapusty, zalicza się pić mniej więcej litr surowego soku przez przynajmniej 8 dni (na nieszczęście, nadmiar kapusty może stopować absorpcję żelaza przez ciało).


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

ZdrowieNadwaga