article image

Najzdrowsze oleje – których używać w domu?

Redakcja

2016-07-27

brak komentarzy

Na pewno nie raz zastanawiałaś się na tym, czy tłuszcz jest w ogóle potrzebny w diecie. W końcu wszyscy zalecają smażenie i gotowanie bez tłuszczu, a sami lekarze każą nieustannie śledzić poziom złego cholesterolu we krwi. Jak to jest z tym tłuszczem?

Według najnowszej piramidy żywieniowej opracowanej przez prof. Waltera Willetta wśród produktów, które powinny znajdować się w naszej diecie każdego dnia są nierafinowane oleje roślinne bogate w kwasy omega-3. Zapobiegają one chorobom układu krążenia, wspomagają pracę mózgu, i co ciekawe, pozwalają utrzymać talię osy.

Oto lista 3 najzdrowszych olejów, które warto mieć w swojej kuchni:

Oliwa z oliwek
Zawiera kwas oleinowy, który ma wyjątkowe właściwości przeciwmiażdżycowe. Wspomaga leczenie wrzodów żołądka i obniża poziom złego cholesterolu nawet o 20%. Wśród grupy Amerykanów stosujących w codziennej diecie oliwę z oliwek do sałatek i do smażenia ryzyko chorób serca spadło nawet o 30%. Dodatkowo olej ten powinien znaleźć się obowiązkowo w diecie osób z nadwagą, hamuje bowiem działanie genów odpowiedzialnych za otyłość.

Olej lniany
Kolejny olej o wyjątkowo prozdrowotnych właściwościach. Zawiera on mnóstwo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Służą one do transportu lipidów we krwi, obniżają poziom cholesterolu i chronią przed miażdżycą. Są także istotne dla prawidłowego ciśnienia krwi oraz pracy układu nerwowego. Niedobór kwasów tłuszczowych zawartych w oleju lnianym może powodować zaburzenia ze strony układu pokarmowego, a także wielu innych organów wewnętrznych. Przesuszona skóra i zaburzenia hormonalne również mogą wynikać ze zbyt małej ilości kwasów tłuszczowych w diecie.

Olej kokosowy
To jeden z najzdrowszych olejów, a przy okazji wspaniały pokarm o właściwościach leczniczych. Składa się on głównie z kwasów tłuszczowych MCT, które znacznie przyspieszają metabolizm i dodają energii. Zaleca się jego spożywanie osobom będącym na diecie, ponieważ kwasy MCT w połączeniu z niektórymi produktami potrafią zmniejszyć ich kaloryczność. Wśród kwasów MCT znajduje się m.in. kwas laurynowy (wspiera odporność), a także kwas oleinowy o działaniu przeciwzapalnym.

Pamiętajmy, że aby oleje przyniosły najlepsze efekty prozdrowotne, powinny być organiczne, tłoczone na zimno.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowie