article image

Właściwości ziemniaków

Redakcja

2017-01-30

brak komentarzy

Wbrew temu, co się często sądzi, ziemniaki nie tuczą – 100 g (2 bulwy przeciętnej rozmiarów) posiada 60–70 kcal, co to oznacza zdecydowanie mniej aniżeli banany czy fasolka szparagowa. Zdecydowanie bardziej kcal okazuje się to, z czym jadamy kartofle. Stale obok nich na naszym talerzu pojawia się panierowany w bułce kotlet schabowy lub tłusty, zaprawiany mąką sos. Dokładnie owe dodatki popsuły ziemniakowi reputację – a nie okazuje się on ani zbyt kaloryczny, ani ciężkostrawny.

Ziemniaki: składniki odżywcze

Bulwy ziemniaka okazują się ważną kopalnią skrobi. To węglowodan złożony, który wewnątrz organizmu człowieka stopniowo a także jednakowo rozkłada się na glukozę, co to oznacza paliwo niezbędne do pracy jego komórek. W ten sposób posiadamy zapewnioną kopalnię siły a także przez długi moment odczuwamy nasycenie. Ziemniaki posiadają także dużo wit. C – ok. 16 mg w 100 g (dzienne popyt osoby dorosłej to 75 mg). Najwięcej okazuje się jej w bulwach tuż po wykopkach. Ale im więcej znajdują się przechowywane, tym okazalsze straty owych cennych na rzecz naszego zdrowia skladników. Stare ziemniaki jedzone wczesną wiosną nie posiadają pod tym kątem prawie żadnych składników. W skład kartofli wchodzą także wit. A, E, B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna) a także B6 (pirydoksyna). Z minerałów w ziemniakach obecne okazują się spore ilości zmniejszającego ciśnienie krwi potasu, wspierającego kości wapnia i działającego pozytywnie na układ nerwowy magnezu, oraz fosfor, żelazo, cynk, miedź a także mangan. Ziemniaki znajdują się także kopalnią cennego białka roślinnego.

Ziemniaki na serce a także brzuch

Ze względu na zawartość danych potasu ziemniaki znajdują się rekomendowane ludziom z nadciśnieniem tętniczym. Nadciśnieniowcy powinni spożywać je także wobec tego, że kartofle posiadają dość niewiele sodu (pod wymaganiem, że w ogóle ich nie solimy lub dodamy nieco soli pod koniec gotowania). Oprócz tego uczeni z brytyjskiego Instytutu Badań Żywności w Norwich dowiedli od niedawna, że ziemniaki posiadają kukoaminy - sole obniżające ciśnienie krwi. Stwierdzili także, że gotowane kartofle posiadają zdecydowanie dużo więcej kukoamin aniżeli smażone. Ziemniaki okazują się także zalecane na rzecz osób chorych na cukrzycę. Zawarta w tych warzywach skrobia absorbuje się sukcesywnie, może zatem okazać się świetnie wykorzystana, pomimo symbolicznych potrzeb produkowania insuliny przez trzustkę chorego. Gotowane ziemniaki znajdują się łatwo przyswajalne, pozwalają okazać się wartościową potrawą na rzecz dzieci. Poleca się je także ludziom mającym trudności z układem pokarmowym, przykładowo po zatruciach. Dzięki sporym ilościom włókien pokarmowych wspomagają przy zaparciach, dolegliwościach z procesami trawiennymi a także biegunkach. Przynoszą także ulgę uskarżającym się na zgagę - obowiązkowo pod wymaganiem, że nie podsmażymy ich na tłuszczu.

Częste spożywanie kartofli może zaszkodzić, przykładowo ludziom z niewydolnością nerek, którzy posiadają w krwioobiegu nadmiar potasu. Można mimo wszystko uwolnić się od tego pierwiastka: musimy obgotować ziemniaki, odlać wodę, następnie zalać świeżą a także gotować do miękkości.

Z kolei wystrzegać się kartofli powinni chorzy na reumatyzm, bo dosyć zazwyczaj wpływają na ból i zesztywnienie stawów.

Które ziemniaki najskuteczniejsze?

Każde odmiany kartofli posiadają zbliżoną ilość substancji wzmacniających. Co poniektóre gospodynie wolą kartofle o żółtawym miąższu, inne całkowicie białe. Ale to nie kolor musi decydować o selekcji odmiany. Pod uwagę musimy brać głównie zwięzłość miąższu. Na surówki a także zapiekanki musimy selekcjonować ziemniaki nierozsypujące się po ugotowaniu. Są to przykładowo lotos, ruta, malwa, kolia, sokół. Na placki, pyzy a także kluski najskuteczniejsze staną się ziemniaki mączyste, o miąższu suchym a także sypkim po ugotowaniu. Takie cechy posiadają beryl, mila, arkadia, irga. Do pieczenia, gotowania a także do zup możemy nabyć ziemniaki ogólnoużytkowe, a więc nadające się do wszystkiego - dropy, irysy, orliki.

Jak przyrządzać ziemniaki?

Młode ziemniaki obierajmy jak najcieniej. Inaczej musimy zaś postępować w razie starych kartofli, które rozpoczynają kiełkować. Ich skórka zabarwia się na zielono. Przyczyną okazuje się solanina, która buduje się w długo magazynowanych ziemniakach. Może ona przykładowo podrażniać brzuch a także wywoływać bóle głowy. W związku z tym zielone miejsca i oczka inne po kiełkach musimy pieczołowicie wykroić. Kartofle gotowane na parze lub przy użyciu szybkowaru tracą najmniej wit. C. Dobrym wyborem okazuje się także wrzucenie ich do gorącej wody, gotowanie w mundurkach lub pieczenie. Dużą wartość przejawia środek pokrojenia bulw - im większa powierzchnia będzie wystawiona na właściwości ciepłoty, a więc im drobniejsze kawałki, tym dużo więcej witamin ulegnie zniszczeniu.

Nie zapominajmy także, by jarzyny obierać tuż bezpośrednio przed gotowaniem. Trzymane przez znacznie dłuższy moment w wodzie robią się prawie bezwartościowe.

Uwaga! Od sposobu przyrządzenia kartofli zależy ich IG (poziom, w jakim podwyższają zakres węglowodanów w krwioobiegu), co okazuje się bardzo istotne na rzecz cukrzyków. Najniższy IG, tzn. najkorzystniejszy na rzecz diabetyków, posiadają ziemniaki z wody, nieco większy gotowane na parze, a najwyższy pieczone.

Na koniec słowo o frytkach a także chipsach. Lepiej ich stronić od. W pierwszej kolejności okazują się dość kaloryczne. 100 g frytek to ok. 300 kcal, chipsy – 537 kcal. Po drugie frytki (owe kupione w barze) i chipsy smażone znajdują się na wykorzystywanym kilkakrotnie tłuszczu, w którym produkuje się akryloamid, wyciąg posądzany o właściwości rakotwórcze.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowie